..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bir insan bir kaplanı öldürmek istediğinde buna spor diyor, kaplan onu öldürmek istediğinde buna vahşet diyor. -Bernard Shaw
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




2 Aralık 2019
Anlamak Gerek 25  
Bayram Kaya
Sunu ile, kurban ile rüşvet ile grup canını kurtarıyor diğer yandan da kendisini, yamyam hayatın içinde çekiyordu. Üreten grup yeni durumla bu yeni tutumun doğumu ve eşiği içindeydi. Bu doğumun gebelik süreci ve ayağını basacağı eşiğin gerçek olmakla belirmesi ön ittifaklarla ortaya çıkacak olan uygarlıktı.


:DI:
25
İşte üretimi yapılan ya da doğada kendi kendisine üreyen nesneler de ister istemez o ürüne ihtiyaç duyan varlıkları, kendisine davet edecekti. Gruplar eskiden eskiye bu tür bilginin bilinci içindeydi. Bu davet içinde oluşan yansımanın özgün savunma bilincini ortaya koymak kaçınılmazdı.

Grup doğada da sağlasa, üretim de yapsa yine de savunma refleksi ile davranmaya devam edecekti. İşte bir grup ürettiği bu ürün sayesinde sadece o ürünü üretmekle kalmayıp, bu ürünle kendisini savunur olmanın olanağını da ele geçmişti.

Üretilen bir ürün, nasıl savunma sisteminin parçası olmuştu? Kaba bir örnek vereyim. Peşinizde olan bir köpeği nasıl şaşırtır, nasıl dikkatini dağıtıp; onda kafa karışıklığı yaparsınız?

Eğer elinizde ekmek, et gibi bir nesne varsa, peşinizdeki köpeği şaşırtma köpeğin dikkatini çekme, köpeğin kafasını karıştırma olanağınız vardır. Yüzde yüz müdür. Doğada hiçbir şey yüzde yüz değildir. Köpeğin kafasının karışmaması, köpeğin dikkatinin dağıtılmaması da yüzde yüz değildir.

Bu nedenle köpeğin dikkatini dağıtmayı başaran süreç başarılı olacaktı. Yani peşlerindeki yamyam gruplar için barınağın dışına besin koyan üreten gruplar sürecinden hepsi değilse de biri ya da birkaçı başarılı olacaktı.

Süre gelen konjonktür, başarısız olanların değil başarılı olanların ikame seçme seçilme süreciydi. Artık bu süreç diğer süreçlerden ayrılan bir seçeme ayıklama tekrarları ve seçme ayıklama kopyaları olacaktı.

Bundan sonra üretilen totem meslekli ürünler savunmanın bir parçasıydı. Üreten ilişkiler nedenle savunma yapma süreci içinde bam başka ve yepyeni bir olanak ele geçmişti. Bu olanak, üreten gruplarla peşindeki yamyam takipçiye sunuda bulunmaktı.

Bu olanak üreten grupla peşlerindeki yamyam gruba kurban vermekti. Bu olanak üreten grupla ortaya konan rüşvet vermeydi. Sunu da kurban da rüşvet te efektif olarak aynı sonucu ortaya koyuyordu. Her üç eylem de yamyam grup saldırıları karşısında, üreten grubun canının kurtarıyordu.

Sunu ile, kurban ile rüşvet ile grup canını kurtarıyor diğer yandan da kendisini, yamyam hayatın içinde çekiyordu. Üreten grup yeni durumla bu yeni tutumun doğumu ve eşiği içindeydi. Bu doğumun gebelik süreci ve ayağını basacağı eşiğin gerçek olmakla belirmesi ön ittifaklarla ortaya çıkacak olan uygarlıktı.

Geçiş süreci ritüelleri içindeki üreten grup, entegre kolektif süreçlerin uygarlığıyla taçlanacaktı. Savunma kaygısı nedenle karşı tarafa tek yanlı sunu yapan gruplar kurtulmalık veren sunu sal ritüeller içinde geçmekle, ön ittifaklı sentezin eşiğine gelmişlerdi. Gelişen süreçlerin üreten grupları ile birlikte ortaya çıkan, yamyam gruplardan korunmanın stratejisiydi.

Grup, ürettiği buğday, et gibi ürünlerden savunma tepkisi nedenle kendi yamyamına kurtulmalık (kurban) veriyordu. Yamyam grubun başında da başka bir yamyam grup tehdidi olan kaygı ve savunma vardı. Yamyam grupların aldıkları kurban ve rüşvet nedenle; ikinci bir artık zamanları ortaya çıkıyordu.

Yamyam grup bu artık zaman içinde oyun eğlence ve meraktı deneylerle olacaktı. Bu süreç giderekten üreten, kendisine sunu yapan karşı gruba veya diğer yamyam gruba pay ayıran bir davranışa dönüşecekti. Böylece savunma yapan süreç sunu alan süreçlerle üretim sürecine katılan etki sel bir değiştirici dönüştürücü olacaktı.

Canını kurtaracak bir savunma nedenle, karşılıklı kurban, sunu tekrarlı kopya ritüel süreçleri içinde olan gruplar; ilkin farkında olmadan ve sonra da farkında olacakları takastı süreci de doğdurmuştular.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Anlamak Gerek 45
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 71
Anlamak Gerek 64
Anlamak Gerek 55
Anlamak Gerek 56
İttifaklardan Ne Anlamalıyız 3
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerk 17 - 18
Anlamak Gerek 32

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Anlamak Gerek 26
Anlamak Gerek 38
Kurtuluşun Felsefesi 161
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Sahiplik İmanı 1
Bağ Enerjisi 1
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Tarihi Olan İlahi Adalet1

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Coğrafyan Fiziğin İle Ya Fiziğin [Şiir]
Aslına Yüz [Şiir]
İzan Mizan [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2020 | © Bayram Kaya, 2020
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.