Seviyorum, öyleyse varım. -Unamuno |
|
||||||||||
|
Modern ülkelerde evlilik yaşı 18’dir. Ama bazen bu yaş daha aşağıda olabiliyor. 17 yaşlarda gerçekleşen evliliklerde anne ve babaların izni isteniyor. Bazı ülkelerde ise evlilik yaşı, yasal olmamakla birlikte daha aşağıda olabiliyor. Öyle ki bu yaş 11-12’ye kadar düşebiliyor. 12 yaşında gelinlik giyerek evlenen kızlara “Çocuk Gelin” deniliyor. Oysa bunlar henüz daha oyun çocuklarıdır. Bırakın evliliği, evcilik oyunu dahi fazladır bu yaştaki çocuklar için. 12 yaşındaki çocuk, evliliğin ne olduğunu, eş olmanın ne olduğunu nereden bilecek? Yemek mi yapabilecek? Çocuk mu bakabilecek? Evi mi evirip çevirecek? Daha anasının dizinin dibinde hayatın ne olduğunu öğrenmesi gerekirken birdenbire evlendirilip, “Hayatını kursun” diyerek, onu ateşe atmak ne kadar doğru? Konuyla ilgili olarak geçtiğimiz günlerde ABD’nin New York Kenti’ndeki Times Meydanı’nda bir sosyal deney yapıldı. 12 yaşlarında küçük bir kıza gelinlik giydirilerek, 60 yaşında bir adamla evlenme senaryosu yapıldı. Meydana çıkan çift, halk tarafından büyük tepkiye maruz kaldı. Özellikle kadınlar, bu evliliğe tepki göstererek polis çağırdı. Çocuğa “Bunun doğru olmadığını, yaşının çok küçük olduğunu, adamın ise çok yaşlı olduğunu, polise gitmesi gerektiğini” söyleyenler oldu. “Bizde olsaydı nasıl karşılanırdı?” diye merak ediyordum. Bu merakım da Antalya’da giderildi. “Çocuk Gelin” deneyi Antalya Rotary Kulübü tarafından Antalya Atatürk Parkı’nda yapıldı. Adına “Toplumsal Duyarlılık Testi” dendi. ABD’de yapılan deneyle hemen hemen aynıydı yapılan duyarlılık testi. Aralarındaki tek fark, adamın 60 değil, 35 yaşında, kızın da 11 yaşında olmasıydı. Yani bizimkiler, biraz daha insaflı davranmış ve erkeğin yaşını yarıya düşürmüşlerdi. Beklediğim gibi vatandaşlarımız, gördükleri bu olaya, büyük tepki gösterdiler. Şaşkınlıklarını ortaya koydular. “Orada polisin bulunduğunu ve neden polisin bu duruma müdahale etmediğini” soranlar oldu. Antalya Rotary Kulübü Dönem Başkanı Süleyman Çevik, yaptığı yazılı açıklamada “Büyük bir gururla ifade ediyorum ki Antalya halkı, bu duyarlılık testini başarı ile geçmiştir. Proje dâhilinde o an parkta bulunan vatandaşlarımız ile röportajlar yaptık. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi ile beraber bu görüntüleri bir kısa film haline getireceğiz. Projemizde bizlere destek olan Kırmızı Kalem Tiyatro Topluluğuna ve oyuncularına bu vesile ile çok teşekkür ediyorum. Dilerim, "Çocuktan Gelin Olmaz" çabamız, bu çığlığımız Ankara'ya, Parlamento'ya ulaşır. Gerekli yasal düzenlemeler için gereken adımlar bir an önce atılır.” dedi. Deney sonrası, tüm dernek üyeleri toplanarak “Çocuktan Gelin Olmaz” pankartı açarak toplu resim çektiler. Yaşanan olayın sadece bir kurmaca olduğunu anlayan vatandaşlar da rahatladı. Böyle bir olayın gerçek olmadığını anlayınca sevindiler. Gerçekten de artık bu tür olumsuz olaylara bir “Dur” dememiz gerekiyor. Bu deney de ortaya koyuyor ki vatandaşlarımız bu konuda hayli bilinç sahibi olmuşlar. 12 yaşında bir çocuk, henüz daha oyun çocuğudur. Bu çocuğun yeri anasının dizinin dibidir. Arkadaşlarının yanıdır…Evidir, okuludur… 12 yaşındaki çocuk, evliliğin ne olduğunu, görevlerini, sorumluluklarını bilemez… 12 yaşındaki bir çocuk karılık yapamaz, çocuk doğuramaz… Bu zihniyeti hala taşıyan varsa, bence aklından şüphe etmelidir. Şükür ki artık bu zihniyet taşıyanlarımız eskisi kadar çok değil… Böyle bir sosyal deneye imza attıkları için Antalya Rotary Kulübü’ne KKTC’den kocaman bir teşekkür yolluyorum…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hakan Yozcu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |