..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Kirazlar ve dutların tadını çocuklar ve serçelerden sor." -Goethe
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Unutulamayan Dönemler > Salih Zeki Çavdaroğlu




22 Şubat 2018
Cinuçen Tanrıkorur  
Sadece bir müzik adamı değil; bir o kadar da fikir ve aksiyon adamı idi …

Salih Zeki Çavdaroğlu


Türk Mûsıkîsi' nin büyük ismi Cinuçen TANRIKORUR' un fikriyat ve ideolojisine dair bir deneme..


:AFII:
Sadece bir müzik adamı değil; bir o kadar da fikir ve aksiyon adamı idi …
Dünyaya gelişlerin 80. Yılı münasebetiyle Mûsıkîmiz üstâdlarından Cinuçen Tanrıkorur’ u anmak amacıyla çeşitli mekânlarda onun eserlerinin çalınıp söylendiği konserler düzenlendi.
Bu konserlerin girizgah ve aralarında onun, biyografisi, müzikalitesi, onunla ilgili anı ve anekdotlar anlatıldı, bizler için meçhul olan bazı bilgileri de bu vesile ile öğrenmiş olduk.
Ne var ki; Onun bir dâvâ, fikir ve ideal adamı olduğuna dair sarih açıklamalarına ne yazık ki derinliğine değinilen hiç bir etkinlikte bulunma şansı yakalayamadık.
Hatta onun yazılı basında olan makaleleri, basılan kitaplarına dahi öylesine değinildi, yani sadece kitap, isimleri belirtilerek değinildi;o kadar…
Oysa o musıkide nasıl ki, nev’ i şahsına münhasır bir üretken, özgün bir bestekâr ve icrâcı ise aynı doğrultu ve nitelikte bir inanç, fikir ve aksiyon adamı idi.
Bu konuda sayın Beşir Ayvazoğlu,”Titiz, Mükemmeliyetçi, Müşkülpesent” başlıklı yazısında şunları söylüyor:
“...Cinuçen Bey, müzikte kelimenin tam mânâsıyla bir otodidakt olmasına rağmen, bestecilik dehâsı, ud icrasında eriştiği virtüozite, Türk ve Batı müziği alanlarındaki derin bilgisi, orijinal görüşleri ve üslup sahibi bir müzik yazarı olarak, dost kazandığı kadar, mebzul miktarda muhalif edinmeyi de başarmıştır. Çünkü düşündüklerini hatır gönül dinlemeden söyleyiverir ve oklarının ucu genellikle zehirlidir…”
Yine TRT sanatçısı rahmetli eşi Selma Sağbaş ile kendisinin vefatına kadar hem müzik çalışmaları, hem de özel hayatlarında aralıksız yanında bulunan kanuni Bekir Reha Sağbaş bir gazete röportajında diyor k :
“…Tanrıkorur’ un en büyük arzusu Türk gençlerinin fikri bazda aydınlanması, edebiyata ve dile meraklı olmalarını sağlamaktı. Avrupa’da eğitim aldıktan sonra bir Müslüman Türk genci olarak Nihal Atsız ile başlayıp Cemil Meriç gibi önemli yazarları bizzat görüp tanıdıkça kendisindeki bu olgunluk daha da arttı. Kutadgu Bilig’den, Ziya Gökalp’e kadar okumadığı kitap kalmadı…”
Bu da gösteriyor ki; Onun fikirlerindeki eksen ve odak noktası ;inancı, milliyetçiliği,vatanseverliği,yaşadığı topraklara tavizsiz sevgisi, batı taklitçisi,riyakar ve yalancılara olan acımasız husumeti vb. konulardaki Türkiye taraftarlığı idi.
İddia ediyorum ki bu gün şayet yaşasa idi; ülkemizin bekâsı ile ilgili aktüel konularda ortaya koyacağı fikirler ve buna ilişkin belirteceği siyasi aidiyetinden dolayı en başta kendi camiasının mâlum bir kesiminin hışmına uğrayacaktı.
Bunu neye dayanarak iddia ediyorum; Tabii ki yazdığı makaleler ve basılan kitaplarına… O kitap ve makaleler, ilk etapta bakıldığında sadece mûsıkî ağırlıklı olarak gözükseler de, bazı paragrafların metinleri yahut satır araları okunduğunda kavgasını sadece mûsıkîmiz üzerine değil, inancımız, değerlerimiz ve geleneklerimize toz kondurmaksızın ortaya koyduğu tezlerinde gizlisiz saklısız ve hiçbir siyası ya da idari odaktan çekinmeksizin aslanlar gibi verdiği görülecektir.
Bu yönü, Üstâdın yaşadığı dönemde yazdığı gazetelerdeki makaleleri ya da ; OSMANLI DÖNEMİ TÜRK MûSIKÎSİ, SÂZ U SÖZ ARASINDA,TÜRK MÜZİK KİMLİĞİ, MÜZİK KÜLTÜR VE DİL vd. kitaplarını okuduğumuzda daha net anlaşılacaktır.
Yazdıklarından birkaç örnek verirsek:
Meselâ; Yıl 1968’dır.Ankara Millî Kütüphane’ de Tanburî Cemil Bey’ in 52.Ölüm Yıldönümü için bir anma konseri yapılmaktadır. Bundan sonrasını Dergâh Yayınlarından 2003’ te baskısı yapılan kitabının 97. Sayfasında Tanrıkorur’dan dinleyelim:
“…İsmet İnönü, sağında eşi, solunda Ali İhsan Göğüş olmak üzere salondan içeri giriyordu.Tabii hemen gidip elini öptüm ve ön sıraya oturttum…Özellikle Atatürk sonrası dönemin müzik eğitimi politikasını çok ağır bir üslûpla eleştirdiğim konuşmam sırasında,zaman zaman A.İhsan Bey’le fısıldaşıyor, defterini açıp bazı notlar alıyordu.
Türk mûsıkîsi’ nden hayatı boyunca şiddetle nefret etmiş olan İsmet Paşa,bazen Atatürk’ün davet ettiği fasılların dahi ortasında kalkıp gittiği halde bu konsere niye gelmişti? Tanburî Cemil Bey’ e karşı duyduğu (hiç ihtimal vermediğim) hayranlığından mı,yoksa politikacıların hangi yaşta olsunlar bir türlü doyamadıkları alkışlanma tutkusundan mı?...
…(konserin sonunda)ne beni, ne onlardan (saz heyeti)birini çağırıp, nezaketen bile olsa tebrik etmeye lüzum görmeden (ki halka mal olmuş bir büyüğe yakışan buydu) aynen geldiği gibi alkışlar içinde çekti gitti.Efendilik bizde kalsın diye uğurlamak için arkasından kapıya kadar yürüdüğümde, eşine Müjgân Hanım’ı göstererek,zor çıkan boğuk sesiyle,’Bu kadın var ya bu kadın!Bana alaturka konser dinletti!’diye, (âdeta AİDS mikrobu bulaştırılmış gibi) yakınıyor, bu sitemiyle Müjgân Hanım’a herhalde büyük bir iltifatta bulunduğuna inanıyordu…” (SÂZ Ü SÖZ ARASINDA S.154)
Yine aynı Kitabının 153.sayfasında anlattıkları :
“…1967 sonbaharıydı yanılmıyorsam…(uçakta)CHP Genel Sekreteri KASIM GÜLEK.Tesadüfen gelip yanıma oturdu…’Efendim dedim,size özel bir soru somama müsaade buyurur musunuz?,’Tabii,buyurun ,dedi,’Paşa (İnönü)bizim müziğimizden pek hoşlanmıyor galiba efendim’ dedim. Belli belirsiz gülümsedi ve ‘Evet,onun öyle bir saplantısı vardır. Ankara Devlet Konservatuarı’na bir Türk musıkisi bölümü ilâvesini ne zaman teklif etseler,’Bahsetmeyin bana böyle bir şeyden’ diye terlediğine çok şahid olmuşumdur…”

21 Mart 1998 tarihli TALİHSİZ ÜLKEM başlıklı yazısında Üstâd, diyor ki:
“…Benzer talihsizlikler, Atatürk öncesi ve sonrası Türkiye için de söz konusudur. Lafın gelişi, %90’ı Türk musikisi düşmanı büyükelçiler, bu sanatın okullarda öğretilmesini irtica sayan saygun besteciler ve hikmetli orkestra şefleri ile İsmail Dede Efendi’ yi tanımamayı kültür zanneden harika çocuk kemancılar yetiştiren bir sistemin; Süheyl Ünver’ leri, Ali Nihad Tarlan’ ları, Samiha Ayverdi’leri, Zeki Ömer Defne’leri; Atilla İlhan, Erol Güngör, Aydın Taneri ve Bekir Sıtkı Erdoğan’ları; Selçuk Eraydın, Emin Işık, İskender Pala, Beşir Ayvazoğlu ve Turan Alkan’ları; Alaaddin Yavaşça, Niyazi Sayın, Necdet Yaşar, Murat Tokaç ve Zeki Atkoşar’ları yetiştirememesi gerekirdi. Bu bakımdan, telaffuzundan şeref duyduğum şu isimleri bir tür ‘imalat hatası’ saymanın yanlış olmayacağını sanıyorum…”
Bunlar gibi daha nice; düzenin tutarsızlık ve aktörlerine karşı verdiği kavga yüzlerce sayfalık yazdıklarında görülecektir.
Bu vesile ile bir kere daha kendilerini rahmet ve muhabbet ile yâdediyor, Allah’ ın kendisi hakkında rahmetle muamelesini niyâz ediyoruz…
22 Şubat 2018
Salih Zeki Çavdaroğlu

ferahnak.wordpress.com/2018/02/22/cinucen-tanrikorur-sadece-bir-muzik-adami-degil-bir-o-kadar-da-fikir-ve-aksiyon-adami-idi/



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın unutulamayan dönemler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Atatürk'ün 1934 Yılı Tbmm Açış Konuşması ile Osmanlı Musıkîsi Adeta "" Vebâlı" İşlemi Görmeye Başlıyor
Bir Tabu Daha Yıkıldı :
Türk Tiyatrosu’ Nun Büyük İsmi Hâzım Körmükçü Aynı Zamanda Usta Bir Müzisyen İdi…

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Mukaddes Kitabımız’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Işığında: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri
Yazdıkları İle Yaşadıkları Aykırı Bir Sanat ve Edebiyat Adamı
Cumhuriyetimizin Kuruluş Felsefesi
Türkiye’ Nin Önüne Konmuş ‘batılılaşma’ Hedefinin Ne Kadar Yanlış Bir Hedef Olduğunu Artık Anlamamız Gerektiği Günlerdeyiz
1923’ Te Okullarda Türk Mûsıkîsi Öğretimi Yasaklanmıştı!..
Tarih Boyunca Türkçemiz’ E ‘sadeleştirme’ Adına Yapılan İhanetler ve Bunun Sonuçları
Chp Ne Kadar Solcu Ya da Sosyal Demokrat; Daha Doğrusu Bu İddiaları Ne Kadar Doğru?
Türkiye’ Nin 'Batılılaştırılma 'Projesi Kapsamında Radyo’ Nun Misyonu Neydi?
Emperyalist Dünyanın Himayesindeki Piyanist Yine Sara Nöbetlerinde
Ziya Gökalp

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Vefatının 67. Yılında Ziya Osman Saba’ Yı Rahmetle Anıyoruz... [Şiir]
İki Bedene Tek Ruh [Şiir]
Adı Konulmamış Duygular [Şiir]
Aşk Bir Terennüm İse [Şiir]
Hayal Bazan Gerçeği Aşar [Şiir]
Sensizlik Beyitleri [Şiir]
Yağmuru Beklerken [Şiir]
Her Şey Geçmişte Kaldı [Şiir]
Vesvese [Şiir]
"" Mâzi Kalbimde Yaradır "" [Şiir]


Salih Zeki Çavdaroğlu kimdir?

Otuz yıldan fazla bir süredir Geleneksel Türk Musıkisi eğitimi aldım. Üsküdar Musıki Cemiyeti' nde 20 yıl korist - solist olarak görev yaptım. Bu güz Türk Musıkisi üzerine makaleler yazıyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendiği Yazarlar:
N.Fazıl , C.Meriç, B.Ayvazoğlu,


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Salih Zeki Çavdaroğlu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.