Bildiğim tek şey, ben bir Marksist değilim. -Karl Marx |
|
||||||||||
|
BÜYÜK ÜNLÜ UYUMU KURALININ MATEMATİKSELLİĞİ: Bildiğimiz gibi Türkçe’de bir kelimenin ilk hecesi kalın ünlüyle başlıyorsa, diğer heceler de kalın ünlüyle, ilk hece ince ünlüyle başlıyorsa,diğer heceler de ince ünlüyle devam eder. Şimdi bu kurala uyan ve uymayan örnekleri görelim: K(i)t(a)p> bu örnekte i=ince, a=kalın olduğundan bu kelime kurala uymaz. Bunu matematik- sel olarak şöyle gösterebiliriz: i= -1 olsun, a= +1 olsun… -1. 1= -1 yani sonuç olumsuz (negatif) Birisi eksi diğeri artı olursa, sonuç eksi olduğu gibi, birisi ince diğeri kalın olduğunda da sonuç olumsuzdur. K(i)t(a)pç(ı)= Burada kalın ünlülerin tamamını yine +1 olarak alacağız. -1.1.1= -1 bir tane eksi diğerlerini de eksi yapıyor. Olumlu (pozitif) birkaç örnek verelim şimdi de: Ç(o)c(u)k= 1.1= +1 sonuç olumlu, pozitif…. (i)nc(e)= -1.-1= +1 sonuç yine olumlu…. Eğer bu kalın ünlüleri çift, ince ünlüleri de tek sayılar olarak kabul etsek; Çift sayıyla çift sayının toplamı çift olur.. Sonuç çift çıkarsa iki sayı birbiriyle aynıdır yani uyumludur demektir. Çift+çift=çift Tek sayıyla tek sayının toplamı da çifttir. Demek ki tek sayıyla tek sayı da birbiriyle uyumludur. Tek+tek=çift Fakat tek sayıyla çift sayının toplamı tektir. Demek ki, tek sayı ile çift sayı birbirinden farklıdır. Çift+tek=tek Kalın+kalın= uyumlu İnce+ince= uyumlu İnce+kalın= uyumsuz Kalın+ince= uyumsuz Sayıların ikisi de eksi olursa sonuç yine olumludur.. Bu örnekleri çoğaltabiliriz. Sanırım burada anlatmak istediklerimiz anlaşılmıştır. Türkçe bilim dili değil diyenler,Türkçe’nin bu matematikselliği karşısında ne diyecekler? Türkçe’yi ve Türkleri çağın gerisinde görmeye çalışanlar, Türkçemizin bu matematiksel mucizesinin farkına varacaklar mı? Onlar bunun farkına varmasa da biz Türkçe’mizin güzelliğinin farkındayız.. Bu öyle subjektif (taraflı) bir güzellik de değil.. Matematiksel olarak ispat edilen bir güzellik…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Oğuz Düzgün, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |