..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Ne elbiseler gördüm, içinde adam yok, ne adamlar gördüm sırtında elbise yok." -Mevlana
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Toplum ve Birey > Naif Karabatak




29 Mayıs 2006
Görgü Kapı Tokmağında Başlar…  
Naif Karabatak
İnsanları kırmak çok kolay, insanların kalbini parçalamak bir anlık, ama kalbi kazanmak, bozulanı onarmak bazen yıllarını alabileceği gibi, bazen ve en acı olanı da bir daha geri kazanamayacağındır…


:BDDG:
Yazının başlığına bakıp, “kapı tokmağı ile görgünün ne alakası var?” diye sorabilirsiniz. Haklısınız da. Sonuçta kapıyı tutup çekmeye veya itmeye yarayan ya da içerideki kişilere geldiğini haber vermek için ses çıkarmasından başka ne işe yarar ki, kapı tokmağı…
Ancak eskiden kapı tokmağıyla görgünün çok alakası varmış.
Öncelikle ses duyurmak için de kullanılan çekecek veya şakşak denen ve değişik biçimler gösteren halkaların asıl kullanım amacı içeriye ses duyurmak olduğu halde, bu tokmaklar, sadece ses vermesiyle değil, görünümlerindeki estetik değerleriyle de belli bir devrin sanat zevkini, estetik anlayışını yansıtmaktaymış.
Ev sahibinin ince zevkini yansıttığı bu tokmak, çekecek veya şakşaklar, haliyle o ailenin ekonomik durumunu da yansıtırmış. Ancak en önemlisi ve yazıma konu olan bölümü ise gelen konuğun kimliğini belli edecek şekilde düşünülmüş olmasıdır.
Mesela kapının üst tarafına yakın ve büyük olan tokmak erkekler tarafından ve daha küçük olan ise kadın ve çocuklar tarafından çalınırmış.
Bu tokmak, çekecek veya şak şakın çıkardığı sesten, evin sahibi gelenin kim olabileceğini anlarmış. Buna göre de, eğer evde sadece evin hanımı varsa, kapıyı açmaya gelene göre uygun bir kıyafetle gidermiş.
Bu yapılan, ev halkına karşı bir nezaketmiş ve aslında hemen hemen hiçbir millette olmayan görgü kuralıymış.
Osmanlıda nezaket ve kibarlık hat safhadaydı. Birçok gelişmiş ülkelerin nezaket kurallarını, tavır ve davranışlarını Osmanlıdan aldıkları bilinmektedir. Bugün girmek için can attığımız Avrupa Birliğinin birçok iyi yönleri o zaman bizim atalarımızda varmış zaten.
Görgü, bir topluluğa ait uyulması gereken nezaket kaideleri olarak bilinir. Buna muaşeret, adab-ı muaşeret veya muaşeret adabı da derler.
İnsanların birbirinden nefret etmesi, kin ve garez gütmesi görgü eksikliğindendir. İnsanlar nezaket kuralları içinde davrandığında; Karşısındakinin, makamına ve mevkisine bakmadan, sadece ama sadece insan olarak değer verdiğinde, birçok olumsuz şey baştan engellenmiş olur.
Görgü, genel olarak okumuş insanlarda var diye bilinse de, aslında bunun okumayla direkt bir bağı yoktur.
Kaç üniversite bitirirsen bitir, ne kadar gezersen gez, ne kadar okursan oku, eğer bir toplumda, toplulukta davranışlarını kontrol altına alamıyorsan, öfkene hakim olamıyorsan, kızgınlığını gizleyemiyorsan ve ulu orta ne dediğini bilmiyorsan, bunu tahsil veya okuma engelleyebilir mi?
İnsanlar bir arada yaşamak zorundadır.
Bir arada yaşanırken de mutlaka bir birinin haklarına saygı göstermek, karşındakini küçümsememek, hor ve hakir görmemek gerekir.
Okumak, insanlara bir ayrıcalık katar.
Okumak insanların kültürlerini, bilgi ve görgülerini artırır.
Ancak, okumak aynı zamanda davranışlara da etki etmelidir. Düşündüklerini, yazdıklarını, okuduklarını harekete dökemiyorsan, Yunus’un dediği gibi “bu nice okumaktır”
Güçlü olan çok bağıran değil, güçlü olan çok hakaret eden değil, asıl güçlü olan susması gerektiği yerde susandır.
Atalarımız görgü kurallarını kapı tokmağına kadar indirgemişlerdi. Yani nezaket kuralı, adab-ı muaşerete o kadar dikkat ediyorlardı ki, kapının tokmağında bile bir görgü, bir kültür ve bir estetik vardı.
Şimdilerde bırakın kapının tokmağını, odanın en dip yerinde bile görgü arar hale geldik.
İnsanlar birlikte yaşadıkları, aynı havayı teneffüs ettikleri insanlara karşı nazik olmak, kibar davranmak zorundadır.
Bunun sadece okumayla yazmayla bir alakası olmasa da, aileden aldığı görgü, terbiye, ahlak ve sonradan öğrendiği bilgi, görgü ve kültürle alakası vardır ve en önemlisi de ince düşünmeyle, insanlara saygı duymayla ilgilidir.
İnsanları kırmak çok kolay, insanların kalbini parçalamak bir anlık, ama kalbi kazanmak, bozulanı onarmak bazen yıllarını alabileceği gibi, bazen ve en acı olanı da bir daha geri kazanamayacağındır…
Görgü kapının tokmağında başlar ona göre…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Adıyaman Kıymet Bilir miydi? [Deneme]
Beş Liraya Güven Testi [Deneme]
Büyümüşüm Habersizce [Deneme]
Ben Gidince de Saat İşleyecek... [Deneme]
İmkansız Aşk [Deneme]
Gülüşünle Gel Bana [Deneme]
Ben Yaşadım Hepsini [Deneme]


Naif Karabatak kimdir?

Kendimi yazar olarak saymıyorsam da, uzun süredir yazarlıkla uğraşıyorum. Adıyaman'da Bugün Gazetesinde 2. 5 yıl boyunca kendi adımla Naifce Yazılar köşesinde günlük olarak okuyucularla buyluştum. Aynı zamanda Bir Deli'nin Not Defteri köşesinde Cenk Gülen adıyla mizahi yazılar yazdım ve bu yazdığım yazıları EMMİ HORTUMU TAKSANA adlı bir kitapta topladım. Halen Yeni Adıyaman Gazetesinde kendi adımla ve Entel Cezmi mahlasıyla mizahi yazılar yazıyorum. Sadık Bircan, Mert Duran, Mehmet Naif Karabatak, Naif Karabatak, Cenk Gülen, Durro Dayının Oğlu,Ayfer Poyraz, Molla Yusuf. . adlayıryla da yazılar yazdım.

Etkilendiği Yazarlar:
Rasim Özdenören, Fehmi Koru, Ahmet Altan, Oğuz Aral


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Naif Karabatak, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.