..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Ama gene de dünya dönüyor! -Galilei
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Toplum > Yûşa Irmak




2 Mayıs 2021
Nezakete Davet!..  
Yûşa Irmak
Konfuciuz (Konfiçyus), hayatın anlamını şu iki kavram ile özetler: “Kendine hakim olmak ve nezaketli olmak.” Sonra açıklar, “kendine hakim olmak, insaniyetli olmak demektir.”


:HJD:
Konfuciuz (Konfiçyus), hayatın anlamını şu iki kavram ile özetler: “Kendine hakim olmak ve nezaketli olmak.” Sonra açıklar, “kendine hakim olmak, insaniyetli olmak demektir.”

İnsaniyet kelimesinin içini dolduran anlamlar iyilik, hoşgörü, yardımseverlik, acıma duygusu, dürüstlük, haktanırlık vs. ile açılabilir. Yani bizim şimdi erdem dediğimiz şeydir insaniyet ve başkalarına öğüt olarak verdiğimiz, büyüklerimizden birer terbiye düsturu olarak aldığımız kavramlar. Hayli zamandır unuttuğumuz, gittikçe daha fazla ihtiyaç duyduğumuz kavramlar… Sihirli bir dünyanın, üstün insan olmanın reçetesi…

İnsaniyet, toplumsal bir tavırdır; nezaketse bireysel. Bütün kutsal kelamlar insaniyeti ve nezaketi telkin eder kullara; ve bütün toplum mühendisleri insaniyet ile nezaketin altını çizerler öncelikle. İnsaniyetsizlik toplumu; nezaketsizlik ise bireyi mahveder çünki. Bunun için, insaniyetli olmanın ilk şartı nezaketli olmaktır.

Çocuklarımızı nezaket kurallarına sadık insanlar olarak yetiştirdiğimizi düşünelim ve her annenin kendi çocuğunu nezaket sütüyle emzirdiğini var sayalım. Çeyrek yahut yarım yüzyıl sonra nazik beyefendiler ve nazenin hanımefendiler yönetmeye ve yönlendirmeye başlayacaktır toplumu. İşte bu kuşaklardır insanlığı eleğimsağmaların altından geçirtecek kuşaklar ve elbette onların çağında çeteler kendiliğinden tarihe gömülecek; terör ebedî uykusuna çekilecek, yolsuzluklar kaçmaya delik arayacak, kötülükler köşe bucak saklanacaktır. Nazik insan, komşusunun açlığından, başkalarına yapılan haksızlıktan, adaletsiz gelir dağılımından, tutarsız politikalardan, siyasî çıkar hesaplarından rahatsız olan insandır çünki. Kişi, kendisindeki küçük bir nezaket noksanından dolayı başkalarının incinebileceğini düşünmedikçe olgun insan olamaz. İnsaniyetsizlikten doğan tehlikelerin ise toplumları buhranlara sürüklediğini görmekten bıkıp usandı tarih. İnsaniyetsizlik toplumların düzenli hayatını ifsad ederek başkalarının yoluna engeller, mayınlar, dikenli teller serpiştirir.

İnsaniyeti besleyen nezaket sahiplenme duygusunu; fıtratı bozan nezaketsizlik ise kişilerdeki sahip olma içgüdüsünü kamçılar. Bunlardan birincisi diğergamlığın (özveri), ikincisi hodbinliğin (egoizm) göstergesidir. İnsaniyet ve nezaketle terbiye edilmemiş insan canavarlaşır gitgide.

İnsaniyet, hatayı kendinde aramayı söyler bize. Toplumsal hatalar, aynaya bakınca görmek istemediğimiz yanlışlarımızın; yahut onları küçümsememizin sonucudur biraz da. Daha da kötüsü, kendi hatalarımızı örtmek için başkalarının hatalarına mercek tutmaklığımızdır belki. Başkalarında daha büyük hatalar görmenin bizdeki küçük hatalara cevaz verdiğini hangi kitap yazar?!.. Dürüstlük, iyilik, güzellik vs. insanın fıtrî özellikleridir ve insandan önce insaniyet aranır.

İnsaniyetin zaferi, nezaketle kazanılabilir. O hâlde nezaket yoksa görme yok, nezaket yoksa konuşma yok, nezaket yoksa işitme yok ve nezaket yoksa kımıldama yok. Nezaketsiz bakışlardan, nezaket yoksunu konuşmalardan, nezaketi bozan dinlemelerden, nezaket kurallarına uymayan davranışlardan bıktık. Artık televizyon ekranlarında nazik beyefendileri ve nazenin hanımefendileri görmek istiyoruz. Meclis’te, sosyal medyada ve tüm mecralarda tartışanların nezaket kurallarını çiğnememelerini, çocuklarımızın nezaket dışılıklara muhatap olmamasını istiyoruz. Çünkü insanın gen haritasını okuyacak ilim adamları onun yalnızca nezaket şifreleriyle yazılmış olduğunu görecekler.

Nezaket, insanlık için dünyanın bütün demokrasilerinden daha güzel ve insan yaratılışına en uygun rejim biçimidir. İş işten geçmeden…

Kaynak:
İskender Pala



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum kümesinde bulunan diğer yazıları...
13 - 14 Yaşındaki Kız Çocukları Hakkında…
Ezberlerin Bilimsel Kılıklısı Bir Felakettir
Gülmek İçin Krala Ağlamak İçin Filozofa Gitmek
Hallerinden Memnun Cevherlerimiz
Birey mi, Bencil mi?
Nasıl Bir İnsansınız?
Elveda Bilgi Elveda Akıl
Milliyetçilik Üzerine Lakırdılar
80’ler Ölebilir mi?
Aklımın Çengeline Takılanlar…

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İşlenmemiş Cevherler Ülkesi: Türkiye
Sonbahara Birlikte Yürümek
Günbatımı Eski Bir Masada Başladı Her Şey
Yağmurda Koşamayanlar
Geçmişi Geçmişimiz Olan Şehir: Bosna - Hersek
Ruhu Vurgun Yemiş Dalgıçlar
Abdülhamid, Abdülhak Hâmid ve Karındeşen Jack
Gidene Yol, Kalana Yer Vermek
Eşek Edebiyatı
Hakikati Hakikat Olduğu İçin Sevmek

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bir Hicran Nağmesi [Şiir]
Geldim [Şiir]
Sakin Bir Acı [Şiir]
Sözün Çiçeği [Şiir]
Sevgiliye Hasretle [Şiir]
Geceye Kâside [Şiir]
Benimle Ölür Müsün? [Şiir]
Gözbebeği Turşusu [Şiir]
Beste-i Nigar [Şiir]
Bilemezsiniz [Şiir]


Yûşa Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat aşığı! Yayıncı, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Yûşa Irmak, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.